Kutatás az elektronikus fizetésről

Az Elektronikus Fizetési Stratégia (EFS) kialakításával kapcsolatos szakmai munka részeként, az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ) tagjai közreműködésével országos reprezentatív közvélemény-kutatást készíttetett a hazai elektronikus fizetés helyzetéről. A kutatás kitért a lakosság elektronikus fizetéssel kapcsolatos ismereteire, preferenciáira, valamint igényeire is.

Országos reprezentatív mintával, személyes lekérdezéssel kérdőíves véleménykutatást készíttetett az EFISZ a 18 éves, vagy idősebb magyarországi lakosok körében. A 2019. júniusi kutatás során az EFISZ elsősorban a hazai lakosság elektronikus fizetéssel kapcsolatos tájékozottságára és szükségleteire volt kíváncsi, valamint arra, hogy „e-fizetéskor” a lakosság milyen tényezőket részesít előnyben. 

A közvélemény-kutatás eredményei részben a lakosság korábbi preferenciáit igazolták vissza, azonban néhány területen a korábbi kutatási ismeretektől eltérő megállapítások születtek. A kutatás egyértelműen megállapította, hogy a háztartások többsége rendelkezik bankkártyával, okostelefonnal és laptoppal. A válaszadók kétharmadának van otthonában internet előfizetése, leggyakrabban kapcsolattartásra, hírek olvasására használják az internetet, az internetezéssel töltött órák száma átlagosan napi 3 óra. A többség ismeri és használja a készpénzt, a lehúzásos és érintéses bankkártyás fizetést. A legkevésbé ismert és használt fizetési módok a virtuális tárca és a prepaid kártya. 

Az elektronikus fizetési módok mellőzésének okairól elmondható, hogy a megkérdezettek 46 százaléka megszokásból készpénzzel fizet, 30 százalék szerint bonyolult a használata, 27 százalék nem tartja biztonságosnak. A bankkártyás, hitelkártyás fizetési módot érintéssel, illetve lehúzással 54-55 százalék esetében a többség, vagy mindenki használja. 

A megkérdezettek 48 százaléka hatékonynak tartja az elektronikus szolgáltatások ajánlását, 58 százalék szerint megfelelő a tájékoztatás, amelyet a bank, a pénzügyi szolgáltató munkatársaitól kap. Minden tizedik válaszadó szívesen részt venne ingyenes, az elektronikus fizetési rendszereket bemutató workshopon ismereteinek bővítése céljából. 

A válaszadók közel 30 százaléka használja saját bankjának elektronikus fizetési szolgáltatását, minden tizedik megkérdezett telekommunikációs szolgáltatójának rendszerét (is). A többi szolgáltató kiválasztása 10 százalék alatti. Közel minden második megkérdezett nem használ elektronikus fizetési szolgáltatást.

Az interjúalanyok többsége elégedett és ismerőseinek is ajánlaná saját közüzemi, telekommunikációs, banki szolgáltatója elektronikus fizetési rendszereit. A kérdezettek 2 százaléka használt már valamilyen fintech megoldást, az azonnali átutalás bevezetéséről 35 százalék, a PSD2-ről pedig 7 százalék hallott már, a Digitális Jólét Programot 17 százalék ismeri.

Az elektronikus fizetési szokásokról készült országos, reprezentatív mintával, személyes lekérdezéssel készült kérdőíves véleménykutatás egyértelműen megállapítja, hogy a mobiltelefonok használata a hazai lakosság körében igen magas, a megkérdezettek 52 százaléka a mobiltelefont jelölte meg az internet elérés alap eszközeként, továbbá egyértelműen mérhető az igény a lakosság körében a korszerű elektronikus szolgáltatásokra.